Fugledørvrider fra Sigrid Undsets hus Bjerkebæk

Dørvrider fra Sigrid Undsets hus Bjerkebæk. 

Modellen er laget av maleren Alf Lundeby og støpt av gjørtler Lars Knutrud. 

Er i en serie med forskjellige fugler og dyr!



Her en en serie bilder og filmer som viser produksjonen!
Først må det lages kopi av originalvrideren i silikongummi og gips eller plast!
Det var jeg så heldig at en konservator på Maihaugen gjorde for meg!

Langskilt fra modell til ferdig polert!


Vrideren er støpt i to deler, en "grepdel", fuglen, og et mellomstykke. 
Fuglen må ha et firkanthull så jeg kan klinke den sammen med mellomstykket!


Først lager jeg kjerne.



 Så lager jeg form til fuglen



Støping i formen



Når metallet er stivnet kan jeg "rive" formen



Modell og form til mellomstykke



Dreiing av mellomstykke


Når langskilt og nøkkelhull er støpt, vriderfugl er støpt, mellomstykket er støpt og dreiet, er det tid for . sliping, montering og polering.
Firkanthullet i fuglen må tilpasses til firkanten på mellomstykket, og 
langskiltet må også ha en foring så vrideren har litt større flate og rotere på!
Også er det jo en vrider på hver side av døra, så alt må gjøres to ganger!

Og hvis alt har gått som det skal har jeg laget et nytt vriderpar!



Kanskje kommer det etterhvert en liten mus til kjellerdøra og en sovende fugl med hodet under vingen til soverummet!






2 kommentarer:

  1. Fint å læsa om dætta!

    SvarSlett
  2. Den Gamle Låsen06:08

    Veldig flott Totto! Jeg lærer bestandig om faget :)

    SvarSlett